афедра рос≥йськоњ мови та л≥тератури, заруб≥жноњ л≥тератури
Ќевдача - не злочин;
злочинно ставити перед
собою ц≥л≥ нижче своњх можливостей.
Ћоуелл
≤ванова ќльга ‘едор≥вна
ѕобутуЇ
думка, що без людських емоц≥й н≥коли не
бувало, нема ≥ бути не може людського
шуканн¤ ≥стини. ÷е положенн¤ ц≥лком стосуЇтьс¤
≥ вивченн¤ л≥тератури. ”сп≥шне виконанн¤ в≥дпов≥дальних
≥ складних завдань, поставлених при вивченн≥
художн≥х текст≥в, можливе лише тод≥, коли
вчитель зважаЇ на емоц≥йно-естетичну
природу мистецтва слова, широко
використовуЇ у своњй практиц≥ виразне
читанн¤, методи та прийоми, що спри¤ють
розвитку в≥дтворюючоњ ≥ творчоњ у¤ви, емоц≥йноњ
сфери ≥ самост≥йноњ розумовоњ д≥¤льност≥
учн≥в.
”роки
розвитку творчих зд≥бностей збагачують
емоц≥йний св≥т учн≥в, розвивають образну
памТ¤ть, у¤ву, естетичний смак, розумов≥ зд≥бност≥,
художнЇ мисленн¤, зб≥льшують потребу
творчоњ прац≥, п≥двищують культуру усного ≥
писемного мовленн¤.
ѕровод¤чи
так≥ уроки, доц≥льно використовувати краЇзнавчо-
народознавчий матер≥ал, бо саме в≥н
допомагаЇ формувати нац≥ональну св≥дом≥сть
д≥тей, спри¤Ї зростанню ≥нтелектуального
потенц≥алу ≥ вчител¤, ≥ учн≥в.
ўоб
збудити творчий потенц≥ал, вм≥ти з≥ставл¤ти,
образно мислити бажано використовувати
тексти-опори. “ак, при вивченн≥ поеми ≤.ƒрача
У„орнобильська мадоннаФ п≥д≥брати такий
наб≥р текст≥в-опор, ¤кий допомагаЇ провести
паралель м≥ж мат≥рТю-землею ≥ р≥дною мат≥рТю,
м≥ж трагед≥Їю, що сталас¤ в житт≥ Ц художн≥м
твором. ¬се залежить в≥д творчост≥ вчител¤.
ј.ћакаренко
вважав, що кожна людина може в≥дчути себе
особист≥стю т≥льки через сп≥лкуванн¤,
тобто взаЇмод≥ю м≥ж людьми. √уманна взаЇмод≥¤,
на його думку, повинна грунтуватис¤ на
почутт¤х шани до матер≥, свого ≥ чужого роду,
родоводу, поваги до народних традиц≥й,
обр¤д≥в, любов≥ до отчого краю. —аме на¤вн≥сть
родинних почутт≥в змушуЇ людину бути потр≥бною,
творити на рад≥сть ≥ншим. ÷¤ думка сп≥взвучна
з осмисленн¤м вихованн¤ особистост≥
незалежноњ ”крањни ≥ формуванн¤ њњ високоњ
громад¤нськоњ св≥домост≥, розвитком
творчих зд≥бностей д≥тей ¬.—ухомлинським.
Ћюд¤н≥сть педагог в≥дносив до гуман≥зму, до
знанн¤ виток≥в отчого краю, а доброту ≥ сп≥вчутт¤
Ц до душевноњ краси, творчого злету.
‘≥лософськ≥,
методолог≥чн≥, психолог≥чн≥ засади
розвитку творчоњ обдарованост≥ формуютьс¤
на основ≥ ≥Їрарх≥њ пон¤ть: задатки, зд≥бност≥,
обдарован≥сть, творча обдарован≥сть,
талант, ¤к≥ необх≥дно розвивати.
ѕроблема
духовного розвитку, творчого удосконаленн¤,
гармон≥њ ц≥кавила людство здавна.
ўе
за час≥в ярослава, ¤кий кохавс¤ у книжних
премудрост¤х, було з≥брано велику б-ку,
слава про ¤ку йшла далеко за кордони земл≥
руськоњ.
Ѕатьком
творчоњ думки називають ‘еодос≥¤
ѕечерського У¬≥руй ≥ п≥знавайФ Ц головний
дев≥з його т-ст≥..
—воњм
гострим, дотепним словом прославилис¤ ≥
козаки. —творен≥ ними п≥сн≥, легенди д≥йшли
до нас ¤к св≥дченн¤ км≥тливост≥, винах≥дливост≥,
прагненн¤ до пост≥йного духовного
вдосконаленн¤ мешканц≥в «апор≥зькоњ —≥ч≥.
’тось ≥з великих людей сказав: У”се минаЇ, а
слово залишаЇтьс¤Ф залишаЇтьс¤ ≥ несе кр≥зь
в≥ки укладений в нього зм≥ст ≥ голос
людськоњ душ≥.
ќдне
з найб≥льших див нашого св≥ту Ц диво
написаного слова, ¤ке пережило стол≥тт¤ й
покол≥нн¤. ћи майже н≥чого не знали б про
давнину, коли б не було л≥тописц≥в, цих УзвТ¤зк≥вц≥в
м≥ж епохамиФ (ћ.—лобошпицький). ¬они
значною м≥рою вплинули на т-сть першого ф≥лософа
”крањни √.—ковороди. Ќа думку письменника,
руш≥йною силою людськоњ д≥¤льност≥ Ї думка.
“ому першим обТЇктом вихованн¤ маЇ бути
розум людини. ƒл¤ розвитку розумових зд≥бностей
людини необх≥дно виховувати памТ¤ть.
ƒругим
обТЇктом вихованн¤ Ї серце людини. ™дн≥сть
думок ≥ вчинк≥в, слова ≥ д≥ла, розуму ≥ вол≥
Ц ось т≥ основн≥ положенн¤ пед. погл¤д≥в
—ковороди, що спри¤ють розвитку всеб≥чно
розвиненоњ, духовно багатоњ особистост≥ з≥
сформованими творчими зд≥бност¤ми.
«а
висловом ¬.ќ.—ухомлинського, У—лово Ц це н≥би
стежинка, пр¤муючи ¤кою дитина здобуваЇ
громад¤нську зр≥л≥сть, осмислюЇ, хто вона,
¤кому народов≥, ¤к≥й земл≥ зобовТ¤зана своњм
житт¤м ≥ щаст¤мФ, своњм творчим потенц≥алом,
багатим духовним досв≥дом., —ловесна творч≥сть
Ц могутн≥й стимул самовираженн¤ внутр≥шнього
св≥ту. “ому вчитель повинен п≥дтримати учн¤
у духовному, ≥нтелектуальному, особистому
становленн≥.
√ете
сказав: Уѕриймаючи людину такою, ¤кою вона
Ї, ми робимо њњ г≥ршою; приймаючи њњ такою,
¤кою вона повинна бути, ми примушуЇмо њњ
бути такою, ¤кою вона може статиФ. “ворч≥сть
допомагаЇ п≥знати себе, виразити своЇ У¤Ф,
утвердити себе ¤к особист≥сть.
√отуючи
учн≥в до виконанн¤ р≥зного роду творчих
роб≥т, перш за все необх≥дно навчити бачити
основну думку художнього тексту, на основ≥
¤кого буде виконуватис¤ письмова робота.
“ому старшокласника пропонуютьс¤ тексти р≥зного
зм≥сту з конкретними завданн¤ми:
сформулювати основну думку, визначити
елементи композиц≥њ в текст≥, озаглавити
його, скласти розгорнутий план. ƒоречно
давати найр≥зноман≥тн≥ш≥ теми дл¤ твор≥в
розпов≥дного характеру. Ќаприклад,
написати про роль улюбленого твору
мистецтва в житт≥ учн≥в, батьк≥в, друз≥в.
”чн≥ повинн≥ ум≥ти сформулювати тезу,
навести своњ аргументи, що п≥дтверджують
або заперечують думку автора.
Ќавчити
роздумувати ≥ передавати своњ враженн¤ в≥д
прочитаного Ц головне у завданн≥ словника.
ƒаютьс¤ так≥ види роб≥т: пор≥вн¤ти два
уривка ≥з твор≥в на одну ≥ ту ж тему. ¬ ¤кому
б≥льш вдало розкрита тема, ¤к≥ аргументи
наводить автор, довод¤чи основну думку.
—формулювати коротко, що ще можна додати до
складного. Ќаписати роздум у форм≥ листа,
твору-есе, в≥рша тощо.
¬
старших класах особлива увага прид≥л¤Їтьс¤
виробленню практичних навичок публ≥цистичного
стилю. Ќа уроках анал≥зуютьс¤ статт≥, а
пот≥м пропонуЇтьс¤ написати тв≥р в жанр≥
портретного нарису чи опису за даним
початком.
«багатити
словниковий запас учн≥в, учити њх правильно,
точно висловлювати своњ думки Ц це головне
завданн¤ вчител¤ при п≥дготовц≥ при
написанн≥ твору.
ƒосить
ефективний вид роботи у формуванн≥ в учн≥в
творчих зд≥бностей Ц переказ. ¬≥н ¤кнайб≥льше в≥дпов≥даЇ сучасним вимогам, оск≥льки
даЇ можлив≥сть орган≥зувати навчанн¤ звТ¤зному
мовленню за типом д≥¤льност≥. Ўкол¤р≥
навчаютьс¤ уважно слухати ≥ сприймати
текст, активно розвиваЇтьс¤ памТ¤ть, учн≥
вчатьс¤ св≥домо в≥дбирати ≥стотне. ”м≥нн¤
сприймати мовленн¤ формуЇтьс¤ з ум≥нн¤м в≥дтворювати сприйн¤те, тобто створювати усн≥ й
писемн≥ висловлюванн¤. ÷е перех≥дна форма роботи в≥д переказу
до власних творчих пошук≥в.
оли
ж формуютьс¤ творч≥ ум≥нн¤?
”
процес≥ пост≥йного навчанн¤, у ход≥
опрацюванн¤ конкретних мовних одиниць,
спостережень над њх формою, семантикою.
¬ажливе
м≥сце в≥дводитьс¤ урокам, ¤к≥ обТЇднують в
соб≥ анал≥тичну та мовленнЇву роботу на
текстовому матер≥ал≥.
ƒл¤
розвитку мовленн¤ учн≥в так≥й форм≥ роботи
в≥дпов≥даЇ переказ м≥н≥атюра (10-20 хвилин
завершального етапу уроку). “ексти р≥зних
стил≥в, вивчений на уроц≥ тв≥р, з ¤кого
пропонуЇтьс¤ в≥дтворити певний фрагмент,
зм≥ст перегл¤нутого д≥а- чи к≥ноф≥льму,
усна розпов≥дь про певн≥ под≥њ. “екст можна
зачитати, спроектувати на екран≥,
надрукувати ≥ роздати учн¤м.
”досконаливши
цей вид роботи можна перейти до б≥льш
складних форм розвитку творчих зд≥бностей.
“ворчу
д≥¤льн≥сть учн≥в можна орган≥зувати на
таких уроках:
-
уроки риторики -
театр одного актора;
-
уроки ерудиц≥њ -
написанн¤ твор≥в-есе, новел, етюд≥в,
образк≥в;
-
уроки конференц≥њ, сем≥нари, диспути -
постановка ≥
вир≥шенн¤ проблемних питань з опорою на
текст худ. твору, на факти з життЇвих ситуац≥й;
-
уроки виразного читанн¤ -
складанн¤
синон≥м≥чних р¤д≥в, проведенн¤ л≥тературних
лабораторних роб≥т;
-
уроки консультац≥њ -
вм≥нн¤
зробити пов≥домленн¤, написати реферат,
допов≥дь тощо;
-
уроки ≥нтелектуальност≥ д≥ловоњ ≥
рольовоњ гри -
написанн¤ цитатних характеристик героњв
л≥т-них твор≥в, театрал≥зованих урок≥в,
складанн¤ сценар≥њв, ≥нсцен≥зац≥¤,
моделюванн¤ ситуац≥й, захист п≥дручника;
-
уроки розвитку образност≥ й виразност≥
мови ≥ мовленн¤ -
написанн¤ твор≥в-опис≥в, роздум≥в,
розпов≥дей, складанн¤ м≥н≥-п≥дручника,
художньоњ книги;
-
уроки-калаж≥ -
художнЇ малюванн¤ портрета в≥тру, дощу,
мр≥њ, образу осен≥;
-
уроки-досл≥дженн¤ -
наукова пошукова робота на задану темунаукова пошукова робота на задану тему;
-
уроки-д≥алоги -
захист альтернативних думок з
використанн¤м цитат;
-
уроки-спогади -
вивченн¤ еп≥стол¤рноњ та мемуарноњ
спадщини письменника;
-
≥нш≥ типи урок≥в -
≥нш≥ форми роботи.
ћожливост≥
урок≥в звТ¤зного мовленн¤ безмежн≥. “ому ≥снують
р≥зн≥ види роб≥т. “ак≥ уроки можна
проводити в усн≥й або письмов≥й форм≥. ƒоц≥льн≥ше
Ц в письмов≥й.
Ќаприклад,
така письмова робота, ¤к тв≥р, под≥л¤Їтьс¤
на п≥двиди тв≥р-опис: ≥нтерТЇра, природи за
власними спостереженн¤ми, роздум на дискус≥йну
тему, на основ≥ прочитаного художнього
твору, твору-есе тощо, тв≥р-нарис, сп≥вставленн¤.
орн≥Їнко
∆анна јнатол≥њвна
ѕрацюю в школ≥ 18-й р≥к. ¬икладаю рос≥йську
мову ≥ л≥тературу та заруб≥жну л≥тературу.
ћаю I-шу
квал≥ф≥кац≥йну категор≥ю. ѕрацюю над темою
Д√уман≥зац≥¤ та диференц≥ац≥¤ навчального
процесу на уроках л≥тературиФ. „ому обрала
саме цю тему? ¬важаю, що за умов розбудови
суверенноњ, демократичноњ держави,
украњнська школа маЇ стати насамперед
школою доброти ≥ радост≥ п≥знанн¤,
утвердженн¤ в душ≥ дитини високих
загальнолюдських почутт≥в.
Ћ≥тература та њњ художн≥ образи навчають
школ¤р≥в повн≥ше ≥ глибше розум≥ти
сутн≥сть ≥ складн≥сть соц≥альних в≥дносин,
дають правильну Д≥нструментовкуФ у
п≥дходах до оц≥нюванн¤ конкретних
сусп≥льних ¤вищ ≥ моральних вчинк≥в
окремих людей. ¬ своњй робот≥ вважаю за
потр≥бне навчити учн≥в не т≥льки розум≥ти
≥дейну суть художнього твору, а й глибоко
сприймати його емоц≥йно, розум≥ти людськ≥
взаЇмини, ¤к≥ в≥дображен≥ в тих або ≥нших
художн≥х образах. “ому на кожному уроц≥
використовую запитанн¤: Дј ¤к би в даному
випадку вчинили ви?Ф; часто моњ запитанн¤
починаютьс¤ словами: Дяк ви вважаЇте...?Ф
√оловний метод веденн¤ уроку Ц лекц≥¤,
бес≥да. ѕрид≥л¤ю увагу жанровим
особливост¤м та зображувально виражальним
засобам твор≥в, вчу учн≥в бачити
особист≥сть ≥ майстерн≥сть автора в
л≥тературному твор≥. “ак, п≥д час вивченн¤
поеми ј. јхматовоњ 11-м кл. ставлю запитанн¤:
-
« ¤кими
≥сторичними та под≥¤ми в особистому житт≥ ј.
јхматовоњ повТ¤зана поема?
-
як ј.
јхматова по¤снюЇ чому вона написала цей
тв≥р?
-
як≥ почутт¤
≥ думки хот≥ла викликати у читача?
÷е дозвол¤Ї учн¤м бачити за трагед≥Їю
особистост≥ трагед≥ю всього народу,
мислити, висловлювати зр≥л≥ оц≥нки.
¬певнена,
що на уроках л≥тератури вчитель повинен
навчити д≥тей в≥льно висловлювати своњ
думки, лог≥чно та посл≥довно мислити.
ћалюкова
≤рина ћихайл≥вна
Ќет
в мире ничего сложнее и богаче человеческой
личности. ≈е всестороннее развитие,
нравственое совершенство - цель воспитани¤.
ѕуть к достижению етой цели так же сложен,
как и сам чиловек.
¬.
ј. —ухомлинский
ќсновне призначенн¤ л≥тератури Ц
пробуджувати душ≥ людей , нести в њхн≥ серц¤
расу ≥ √армон≥ю, запалювати серц¤ школ¤р≥в,
залучати њх до мистецтва ≥ привернути до
в≥чних проблем людства, виховувати
естетичний смак, пот¤г до прекрасного ≥
спонукати робити моральний виб≥р на
користь ƒобра, раси, ≤стини. ”рок
л≥тератури Ц це урок дл¤ душ≥.
Ћ≥тература не п≥дручник житт¤, але вона
може зробити його б≥льш осмисленим,
зм≥стовним, одухотвореним.
Ќа уроках л≥тератури розвиваю
п≥знавальну активн≥сть, допитлив≥сть,
вм≥нн¤ самост≥йно працювати. «начну увагу
прид≥л¤ю розвитку звТ¤зного мовленн¤ .
Ќайчаст≥ше практикую твори-м≥н≥атюри. ќсь
один з приклад≥в ,,ћ≥й улюблений куточок
природиФ. ¬ сел≥ у моЇњ бабус≥ е невеличке
деревце сливи. ¬оно було посаджене у м≥й
ƒень народженн¤. ÷е м≥й найулюблен≥ший
куточок, в ¤кому ¤ можу вилити своњ почутт¤.
ѕриходжу туди, коли мен≥ на душ≥, соромно
¤кийсь поганий вчинок. Ѕуваю тут ≥ з веселим
настроЇм, коли серце переповнюЇтьс¤
рад≥стю. ѕро це деревце дуже п≥клуютьс¤:
поливаю, обкопую. ѕерше м≥сце, куди ¤ йду
п≥сл¤ зустр≥ч≥ з бабусею, саме до сливи.
≤нод≥, коли мен≥ сумно в м≥ст≥, ¤ згадую
сливу, хочетьс¤ поб≥гти до нењ, розпов≥сти
про своЇ хвилюванн¤. ¬она мене розум≥Ї.
—хил¤Ї г≥лл¤ надомною, н≥би гладить по
гол≥вц≥, примовл¤ючи: ДЌе журис¤, лихе мине,
все буде добреФ. ≤ мен≥ стаЇ легше на душ≥.
ƒ¤кую тоб≥ мо¤ сливко, що ти Ї!
ƒосить ефективним видом роботи у
формуванн≥ в учн≥в творчих зд≥бностей
вважаю переказ. ¬≥н ¤кнайб≥льше в≥дпов≥даЇ
сучасним вимогам, ск≥льки даЇ можлив≥сть
орган≥зувати навчанн¤ звТ¤зного мовленн¤ за типом
д≥¤льност≥. Ўкол¤р≥ вчатьс¤ уважно слухати
≥ приймати текст, активно розвиваЇтьс¤ памТ¤ть,
учн≥ намагаютьс¤ св≥домо в≥дбирати ≥стотне.
ѕрактикую усне художнЇ
малюванн¤ портрету ¤вищ природи в≥тру,
дощу,осен≥,зими,замет≥л≥ наприклад,за
твором ќ.ѕушк≥на У«амет≥льФ та ≥н,
спонукаю до написанн¤ власних твор≥в.
” старших класах пропоную
теми дл¤ учн≥вських твор≥в,¤к≥ б викликали
¬ласн≥ роздуми:
У оханн¤-велике
дивоФ за пов≥стю ¬.Ѕикова Ујльп≥йська
ЅаладаФ,Фяк≥ ≥стини мен≥ допомогла в≥дкрити
поез≥¤ Ѕ.ѕастернакаФ,тощо.
ѕ≥дтримую т≥сний контакт з
б≥бл≥отекою ≥м.ќ.“.√ончара,проводжу там
п≥дсумков≥ уроки,уроки-л≥тературн≥
портрети,виховн≥ заходи.
ќтже,головне завданн¤ в
своњй робот≥ вбачаю у вихованн≥ творчоњ
особистост≥.
якщо кожний усв≥домить себе ¤к Ћюдину
неповторну й ун≥кальну ≥стоту,
котр≥й Ѕог дав безл≥ч талант≥в ≥ ¤кщо
буде розвивати в соб≥ людськ≥ й творч≥
¤кост≥,то третЇ тис¤чол≥тт¤ стане кращим
за минуле.
|