афедра украњнськоњ мови та л≥тератури
„удова думка втрачаЇ
всю свою ц≥нн≥сть коли вона погано
висловлена.
¬ольтер
™ два роди людей: т≥,
хто всерйоз сприймаЇ себе, ≥ т≥, хто приймаЇ
всерйоз своњ обов'¤зки.
ћор≥ак
ћаценко
Ќ≥на Ћеон≥д≥вна
«агальнов≥домо,
що звТ¤зне висловлюванн¤ Ї показником
мовноњ культури людини. —аме у звТ¤зному
мовленн≥ ви¤вл¤Їтьс¤ р≥вень волод≥нн¤
лексичним багатством мови, граматичним
матер≥алом, а також ум≥нн¤ зм≥стовно,
посл≥довно
≥ переконливо викладати своњ думки.
ўоб
п≥днести мовну культуру учн≥в, на уроках
украњнськоњ мови та л≥тератури ми
проводимо ц≥лу систему урок≥в з розвитку звТ¤зного
мовленн¤, використовуючи так≥ види роб≥т:
перекази за простим ≥ складним планом,
твори-описи природи, прим≥щенн¤; твори-роздуми
про вчинки людей на основ≥ особистих
спостережень; опов≥данн¤ за жанровою
картиною (проведено в≥дкритий урок з
розвитку звТ¤зного мовленн¤ У“в≥р -опов≥данн¤
за жанровою картиною ≤.—.ѓжакевича
У“арас Ц пастухФ у 6 клас≥)
ўоб
виробити грамотне мовленн¤ школ¤р≥в, ц¤
робота не може мати еп≥зодичний характер.
“ому на кожному уроц≥ мови ≥ л≥тератури ¤
в≥дводжу
час, щоб учн≥ могли висловити власн≥ думки з
того чи ≥ншого питанн¤. “ак, у 5-х класах на
уроках украњнськоњ л≥тератури школ¤р≥
писали зак≥нченн¤ опов≥данн¤ ћ.≤.„абан≥вського
У¬≥рнийФ, а пот≥м зачитували њх ≥ разом
виправл¤ли мовн≥ недол≥ки. ” 6-х класах д≥ти,
виступаючи у рол≥ письменник≥в, самост≥йно
складали гуморески, намагаючись у красив≥й
форм≥ донести до слухач≥в задумане.
Ѕез
сумн≥ву, культура письма визначаЇтьс¤ ¤к
загальною культурою сусп≥льства, так ≥
культурою кожного його члена. ¬она Ї
в≥ддзеркаленн¤м
культури розумовоњ ≥ культури усного
мовленн¤. “ому виразн≥сть письма, ч≥тк≥сть
л≥тер, акуратн≥сть (охайн≥сть) тексту
мус¤ть бути законом. Ќеохайн≥сть
написаного св≥дчить про погану звичку ≥
неповагу до того, хто читатиме текст.
Ќавчити дитину писати виразно Ц св¤тий
обовТ¤зок ф≥лолога. ≤ тому це потреба, над
¤кою ¤ продовжуватиму працювати ≥ в
наступному навчальному роц≥.
–ем≥зова
Ќатал≥¤ ¬олодимир≥вна
"¬с≥ доросл≥ були спочатку д≥тьми, т≥льки
мало хто з них про це пам¤таЇ".
ѕост≥йно
нагадуймо ц≥ крилат≥ слова јнтуана де —ент-≈кзюпер≥.
¬≥домо,
що краще засвоюЇтьс¤ той матер≥ал, до ¤кого
в учн¤ Ї ≥нтерес. ѕрот¤гом останн≥х двох
рок≥в ¤ працювала над темою: "–озвиток
творчих зд≥бностей учн≥в на уроках
л≥тератури".
ласична структура уроку з традиц≥йними
складовими: перев≥рка домашн≥х завдань,
вивченн¤ та закр≥пленн¤ нового матер≥алу
тощо, ¤кщо вони повторюютьс¤, не завжди
ефективн≥. “ому сучасному педагогов≥, окр≥м
фаховоњ п≥дготовки, методичноњ
майстерност≥, необх≥дний пост≥йний вогник науково-творчого
пошуку. ÷е пошук нестандартних форм,
спр¤мованих на зац≥кавлену сп≥впрацю
учител¤, учн≥в, батьк≥в.
¬≥домо,
що л≥тература Ц це наука, ¤ка зач≥паЇ не
т≥льки
розум людини, а й його душу, почутт¤. “ому у
своњй робот≥ вчитель-ф≥лолог повинен
шукати так≥ форми ≥ методи, ¤к≥ б
пробуджували дит¤ч≥ душ≥, заставл¤ли њх
замислюватис¤, д≥¤ти, творити. Ќовий п≥дх≥д
у вивченн≥ л≥тератури Ц актуальна потреба
сучасноњ дидактики, орган≥чна потреба
духовного в≥дродженн¤ в≥ками гнобленоњ
украњнськоњ нац≥њ.
”чн≥
залюбки вивчають усну народну творч≥сть:
збирають ≥ записують ≥з уст своњх бабусь
забут≥ п≥сн≥ або ц≥кав≥ њх вар≥анти. Ќа
уроках не соромл¤тьс¤ сп≥вати цих п≥сень,
використовуючи украњнську бандуру. ƒехто
дл¤ себе зав≥в п≥сенник ≥з власноручно
з≥браними п≥сн¤ми. ѕост≥йно залучаЇмо до
сп≥впрац≥
вчител¤ сп≥в≥в. “ак, разом з ним проведений
в≥дкритий урок У”крањнський народний
романсФ, де д≥ти сп≥вали разом з учителем.
÷≥каво
пройшов у 7-¬ клас≥ ≥нтегрований б≥нарний
урок - вистава У”крањнськ≥ думиФ, де учн≥
сп≥вали, ставили уривки дум на сцен≥;
трактували власн≥ костюми, по-своЇму
об≥гравали
≥ трактували образи далекого минулого.
«аслуговуЇ уваги така форма уроку, ¤к урок -
концерт, особливо у тих класах, де Ї музично
обдарован≥ д≥ти. ÷е ≥ 7-ј клас (Ѕалковий ¬.,
Ѕ≥лковець ј., ¬ойналович ќ), 7-¬ клас (ƒуранд≥н —.,
∆ивотенко —., ов≥нько ќ.). ƒ≥ти в≥льно
повод¤ть себе на сцен≥, гарно сп≥вають ≥
декламують.
÷≥кава
форма роботи- л≥тературна гра (под≥бно до
гри Уўо? ƒе? оли?Ф. ”чн≥ 7-8 клас≥в брали
участь у тижн≥ гумору У’то весело см≥Їтьс¤,
тому добре ведетьс¤Ф, використовуючи ¤к
твори украњнських гуморист≥в, так ≥
власноручно складен≥ гуморески (7-¬ клас). ƒо
реч≥, дуже часто використовуЇмо на уроках
л≥тератури так≥ форми роботи:
І складанн¤ поез≥й до св¤т;
І складанн¤ гуморесок;
І складанн¤ жанрових опов≥дань за
власним досв≥дом, за картиною.
—ерйозно
ставл¤тьс¤ учн≥ 8-их клас≥в до творчих
завдань. «≥браний ними матер≥ал л≥г у
основу науково-практичноњ конференц≥њ Уѕросв≥т≥
Ц 150 рок≥вФ
÷≥кава
форма роботи Ц мандр≥вка у давнину -
заохочуЇ учн≥в до пошуковоњ роботи, до
збиранн¤ р≥дк≥сних екземпл¤р≥в
украњнськоњ
вишивки, керам≥ки, до старовинних вар≥ант≥в
украњнськоњ п≥сн≥.
“≥сний
контакт п≥дтримуЇмо ≥з б≥бл≥отеками ≥м. ќ.“.√ончара,
≤.ѕ. отл¤ревського, використовуючи
ц≥кав≥ сценар≥њ, ¤к≥ надають нам
б≥бл≥отекар≥ цих б≥бл≥отек.
ќтож,
головне завданн¤ у наш≥й робот≥ Ц
вихованн¤ особистост≥ творчоњ. ум≥ючоњ
розбиратис¤ у складних питанн¤х сучасного
житт¤, прагнучоњ знати своЇ кор≥нн¤,
≥стор≥ю.
—м≥рнова
ќлена ¬олодимир≥вна
”
пол≥пшенн≥ мовноњ культури ≥ грамотност≥
учн≥в велике значенн¤ маЇ формуванн¤ в них
ум≥нь ≥ навичок усного ≥ писемного звТ¤зного
мовленн¤. ƒл¤ цього ¤ використовую р≥зн≥
види творчих роб≥т, написанн¤ ≥ редагуванн¤
њх, проводжу роботу над допущеними
помилками. „ималу роль у створенн≥ власних
висловлювань в≥д≥граЇ засвоЇнн¤ учн¤ми
пон¤ть про текст, засоби орган≥зац≥њ його,
функц≥ональн≥ стил≥, типи мовленн¤.
¬ивченн¤ тексту ¤к синтаксичного ц≥лого,
окремоњ мовноњ одиниц≥, характерних
особливостей його спри¤Ї виробленню в
учн≥в ум≥нь будувати звТ¤зне висловлюванн¤.
¬елику
роль у формуванн≥ в школ¤р≥в елементарних
ум≥нь редагувати власн≥ висловлюванн¤,
навичок грамотного письма, у вихованн≥
орфограф≥чноњ ≥ пунктуац≥йноњ пильност≥, в
розвитку звТ¤зного мовленн¤ в≥д≥граЇ
чернетка, з ¤коњ й починаЇтьс¤ дит¤ча
творч≥сть. ”чн≥ вчатьс¤ писати, шукати
потр≥бне слово,
вдосконалювати синтаксичну конструкц≥ю на
чернетц≥. –оботу з удосконаленн¤
написаного ¤ намагаюс¤ проводити
систематично. ÷е спри¤Ї пол≥пшенню мовноњ
грамотност≥ д≥тей. я контролюю працю учн≥в
над чернетками. –облю виписки з них ≥ в раз≥
потреби послуговуюс¤ ними ¤к дидактичним
матер≥алом з редагуванн¤. ѕерегл¤даючи
чернетки ≥ творч≥ роботи, узагальнюю типов≥
недол≥ки написаного. ѕ≥д час розгл¤ду
письмових роб≥т анал≥зую невдал≥ правки
д≥тей, з≥ставл¤ючи чернетковий та редагований
вар≥анти. ≤нколи сама редагую роботи
слабких учн≥в, намагаюс¤, щоб дитина
збагнула моњ поправки.
Ќа
уроках мови, розвитку звТ¤зного мовленн¤,
анал≥зу творчих роб≥т пер≥одично практикую
колективне редагуванн¤ окремих речей чи
уривк≥в з учн≥вських роб≥т. ƒобр≥ насл≥дки
дають взаЇморедагуванн¤ твор≥в
однокласниками. ÷¤ робота викликаЇ значний
≥нтерес у д≥тей. ” цьому допомагаЇ памТ¤тка "ѕлан реценз≥њ учн≥вського твору" та
"”досконаленн¤ творчоњ роботи на чернетц≥".
«авданн¤
школи на новому етап≥ нашоњ ≥стор≥њ Ц
утвердженн¤ державноњ незалежност≥ ”крањни
Ц запоб≥гти ф≥зичному ≥ моральному
виродженню учн≥вськоњ молод≥, њњ
бездуховност≥. Ќа уроках мови ≥ л≥тератури
¤ намагаюс¤ прищеплювати учн¤м висок≥
моральн≥ ¤кост≥: чуйн≥сть, доброту, повагу
до ближнього, почутт¤ людськоњ г≥дност≥,
обовТ¤зку, справедливост≥, сумл≥нн¤ ≥ чесн≥сть,
громад¤нську активн≥сть та мужн≥сть,
працьовит≥сть, милосерд¤, готовн≥сть посп≥шити
на допомогу тому, хто њњ потребуЇ.
Ќ≥коли
не забуваю, що в≥дкрит≥сть душ≥, доброта
закладен≥ в дитин≥ в≥д природи. ћоЇ
завданн¤ ¤к вчител¤ Ц розбудити њх, вчасно
п≥дтримати, п≥дготувати д≥тей до того, що в≥чного
щаст¤ не буваЇ. ’вороби, смерть близьких,
стих≥йн≥ лиха, сусп≥льн≥ трагед≥њ та
катастрофи нер≥дко порушують життЇвий
добробут. ƒ≥ти мають зрозум≥ти, що одв≥чно
сп≥в≥снують добро ≥ зло, ¤к≥ перебувають у
пост≥йн≥й боротьб≥. јле ¤ завжди нац≥люю д≥тей
на те, що пор¤дн≥, чесн≥ люди пом≥чають
стражданн¤ ≥нших. ћоЇ завданн¤ пол¤гаЇ у
тому, щоб навчити учн≥в спостер≥гати житт¤:
пом≥чати людську доброту, жертовн≥сть,
громад¤нську мужн≥сть, а також безсердечн≥сть,
жорсток≥сть, байдуж≥сть до гор¤ ≥нших; все
зробити дл¤ того, щоб д≥ти не звикали до
людськоњ байдужост≥ ≥ нещирост≥,
недоброзичливост≥ ≥ лицем≥рства.
Ќевичерпн≥
можливост≥ у вихованн≥ в учн≥в люд¤ност≥,
шл¤хетност≥, доброти, милосерд¤ даЇ мен≥
робота над творами на морально-етичн≥
теми. ÷е ≥ твори-роздуми, ≥ опов≥данн¤ про
випадок ≥з житт¤, ≥ пов≥домленн¤ про ¤кусь
под≥ю, ≥ зам≥тка до ст≥нгазети, ≥ твори-розпов≥д≥ про побачене або почуте ( з
власного досв≥ду), ≥ твори ≥ статт≥ в публ≥цистичному
стил≥ на морально-етичн≥ теми.
ѕ≥д
час п≥дготовки до таких творчих роб≥т ¤ зор≥Їнтовую
учн≥в про що можна писати. ÷е ≥ стан
природного середовища житт¤ людини, ≥ факти
граб≥жницького ставленн¤ до багатств р≥дного
краю, плюндруванн¤ нац≥ональних св¤тинь.
“емами твор≥в обираю окрем≥ еколог≥чн≥
ситуац≥њ, в≥дв≥данн¤ ≥сторичних м≥сць,
огл¤док памТ¤ток старовини, зустр≥ч≥ з ц≥кавими
людьми, перебуванн¤ у громадських м≥сц¤х ≥
т. ≥н.
Ќамагаюс¤
навчити пом≥чати порушенн¤ у гармон≥њ сп≥в≥снуванн¤
людини ≥ природи, а це в свою чергу спри¤Ї
еколог≥чному вихованню, збагаченню њхн≥х
моральних ≥ правових знань про природу ≥ д≥¤льн≥сть
у н≥й людини.
Ќавчаючи
д≥тей пильно спостер≥гати навколишн≥й св≥т,
анал≥зувати вчинки ≥ д≥њ людей ≥ на основ≥
цього п≥знавати њхн≥ характери. ƒ≥ти повинн≥
прагнути виробити в соб≥ вм≥нн¤ захоплююче
розпов≥дати про побачене ≥ почуте, стати ц≥кавими
сп≥врозмовниками, що чимало важить у житт≥.
јдже ц≥кав≥ люди завжди багато знають,
багато пом≥чають ≥ охоче д≥л¤тьс¤ своњми
спостереженн¤ми, враженн¤ми ≥ м≥ркуванн¤ми.
Ќавчившись усно розпов≥дати про побачене, д≥ти
краще пишуть творч≥ роботи. “ому на уроках
чимало уваги прид≥л¤ю усному мовленню учн≥в.
¬елику
увагу усним ≥ письмовим творам на самост≥йно
обран≥ морально-етичн≥ теми прид≥л¤ю у 9-му
клас≥. ” дев'¤тикласник≥в
уже досить добре сформоване вм≥нн¤
критично оц≥нювати певн≥ соц≥альн≥ ¤вища,
вчинки людей, робити висновки та
узагальненн¤ з власних спостережень. ѕри п≥дготовц≥
до написанн¤ твор≥в-роздум≥в на морально-етичн≥ теми ¤ пропоную учн¤м творч≥
роботи на критичне осмисленн¤ де¤ких
негативних ¤вищ нашого житт¤, њх оц≥нку, про
не завжди г≥дну повед≥нку њхн≥х ровесник≥в,
негативний вплив вулиц≥ на них, п≥дл≥тковий
н≥г≥л≥зм, моральну деформац≥ю юноњ душ≥.
“еми
дл¤ твор≥в-роздум≥в запропоновую
заздалег≥дь, щоб кожен учень мав змогу зор≥Їнтуватись,
обрати тему ≥ д≥брати необх≥дний дл¤ твору
матер≥ал. —еред тем вид≥л¤ю так≥:
1. „и треба бути добрим.
2. „и потр≥бно говорити люд¤м добр≥ слова.
3. „и завжди охоче ти виконуЇш проханн¤.
4. –одич≥в даЇ нам дол¤. ≤ ¤к добре, що
друз≥в ми можемо обирати сам≥ (висловлюванн¤
ёл≥ана “ув≥ма).
5. ўоб бути великим, треба почувати себе
малим.
6. ¬ чому призначенн¤ людини? Ѕути людиною!
7. яка важка робота Ц н≥чого не робити.
8. —лова Уд¤куюФ ≥ УвибачФ дозвол¤Їтьс¤
вживати вдома.
9. ќдне Усьогодн≥Ф варте двох УзавтраФ.
10. ѕод≥лена рад≥сть зростаЇ.
11. ¬≥рний друг Ц друге серце ≥ третЇ око.
12. ўо це Ц знайти своЇ покликанн¤.
р≥м
цього проводжу редакц≥йну колективну
роботу над уривками з твор≥в на морально Ц
етичн≥ теми. ¬прави типу: в≥дредагувати
реченн¤ У“≥льки в повс¤кденн≥й натхнен≥й
прац≥ ви¤вл¤Їтьс¤ сила ≥ краса людини,
про¤вл¤Їтьс¤ њњ щоденний трудовий подвигФ,
опустивши зайв≥ слова. ”чн≥ визначають, що
повторенн¤ близьких за звучанн¤м ≥
однакових за значенн¤м сл≥в Уповс¤кденнийФ
≥ УщоденнийФ, Уви¤вл¤Їтьс¤Ф ≥ Упро¤вл¤Їтьс¤Ф
неприЇмно вражаЇ слух, порушуЇ лакон≥чн≥сть
фрази. ўоб увиразнити думки, треба слово Уповс¤кденнийФ
опустити ¤к зайве. адже висл≥в Уњњ щоденний
трудовий подвигФ вказуЇ на повс¤кденну
працю. ¬ украњнськ≥й л≥тературн≥й мов≥
надають перевагу д≥Їслову Уви¤вл¤Їтьс¤Ф
перед Упро¤вл¤Їтьс¤Ф, тому опустимо друге
з них. ” реченн≥ не узгоджуЇтьс¤ в числ≥
присудок з однор≥дними п≥дметами: сл≥д
писати ви¤вл¤ютьс¤ сила ≥ краса. ¬≥дредаговане
реченн¤: У“≥льки в натхненн≥й прац≥
ви¤вл¤ютьс¤ сила ≥ краса людини, њњ
щоденний трудовий подвигФ. «авд¤ки так≥й
клоп≥тк≥й прац≥ над пол≥пшенн¤м мовноњ
культури ≥ грамотност≥ учн≥в ¤ домагаюс¤
того, що учн≥ починають писати краще.
равець Ћариса
ћиколањвна
„и
може сучасний урок украњнськоњ мови чи л≥тератури
бути рад≥сним ≥ ц≥кавим дл¤ учн≥в?
“ак,
може. ≤ Їдиним, на мою думку, найефектив-н≥шим
засобом дос¤гненн¤ мети Ї ≥нновац≥йне
навчанн¤. ≤нновац≥йний п≥дх≥д забезпе-чуЇ
позитивну мотивац≥ю здобутт¤ знань,
активне функц≥онуванн¤ ≥нтелектуаль-них ≥
вольових сфер, спри¤Ї розвитку творчоњ
особистост≥.
Ќайпоширен≥шими
формами ≥нновац≥йного на-вчанн¤ Ї урок-зал≥к,
урок-навчальна гра, урок-подорож, урок-казка,
урок-змаганн¤ та уроки-сем≥нари та зал≥ки,
що Ї ефективними у старш≥й ланц≥ школи.
≤нновац≥йний
п≥дх≥д до навчанн¤ Ї найефективн≥шим у 5 Ц 6
класах. ”рок-гра, урок-подорож, урок-змаганн¤,
урок-казка найб≥льш придатн≥ дл¤ д≥тей саме
цього в≥ку. Ѕо д≥ти на таких уроках б≥льш
впевнен≥ в соб≥, почувають себе в≥льно, рад≥ють,
бо виступають пр¤мими твор-ц¤ми ≥ пом≥чниками
навчаль-ного процесу, ≥, ¤к насл≥док, краще
засвоюють матер≥ал.
—аме
ц≥ методи ¤ ≥ намагаюсь впроваджувати в своњй
робот≥. ¬ цьому роц≥ атестувалась на першу
ка-тегор≥ю. ѕровела в≥дкрит≥ уроки: Уѕодорож
в крањну ѕрикметникФ, У азкова морфолог≥¤Ф,
УЌеслухн¤н≥ д≥тиФ (узагальнююч≥ уроки з
морфологњњ). ¬икористовую на уроках
елементи казки, акров≥рша, загадок. ƒ≥ти з
рад≥стю працюють разом з≥ мною, допомагають
у проведенн≥ урок≥в.
Ќа
л≥тератур≥ спробували створити перефраз в≥рша
ќ.ќлес¤ Уѕечен≥зька облога иЇваФ, за що
учн≥ 6-ƒ класу ошлан Ќ. та ‘ед¤н≥н ј.
зайн¤ли перше-третЇ м≥сц¤ на м≥ському
конкурс≥ л≥тератор≥в.
«≥браний
ц≥кавий дидактичний та роздатковий
матер≥ал на основ≥ казок, легенд, переказ≥в,
папка УЋ≥тература р≥дного краюФ.
≤ванченко Ћюдмила
≤ван≥вна
“ихо
звучала чар≥вна музикаЕ,а пот≥м зворушливо
полинув монолог ћавки з уст актора в клас:
ќ,
не журис¤ за т≥ло!
ясним
вогнем засв≥тилось воно,
„истим,
палючим, ¤к добре вино,
¬≥льними
≥скрами вгору злет≥лоЕ
"≤
складаЇтьс¤ враженн¤, що вс≥ ми на ¤кусь
мить опинились в предпов≥чному л≥с≥ на
¬олин≥ з його незвичайними л≥совими
мешканц¤ми: ось безтурботна вод¤на –усалка
з “им, що гребл≥ рве, закружл¤ла в стр≥мкому
танку; обходить своЇ волод≥нн¤ розважливий
Ћ≥совик; а он вогн¤ний ѕерелесник несетьс¤,
заворожуючи своњми кольорами все навкруги;
на сплетених в≥тах берези гойдаЇтьс¤
л≥сова цар≥вна - неповторна ≥ прекрасна
ћавкаЕ ј музика все
лине ≥ лине, то Ћукаш граЇ на своњй соп≥лц≥ п≥сню
коханн¤Е" —аме так написала одна з
учениць 10 класу, передаючи своњ враженн¤ в≥д
прослуханоњ через програвач драми-феЇр≥њ
Ћес≥ ”крањнки "Ћ≥сова п≥сн¤". ≤ д≥йсно,
при вивченн≥ цього твору, були використан≥
вс≥ можлив≥ техн≥чн≥ засоби навчанн¤:
програвач, магн≥тофон, к≥нопроектор. ÷е
дало можлив≥сть учн¤м з≥ставити своњ
враженн¤ в≥д прочитаного твору з тими, що
виникли при прослуховуванн≥ та перегл¤д≥
к≥ноф≥льму.
¬икористанн¤
техн≥чних засоб≥в на уроках ¤ вважаю одним
з ефективних засоб≥в вивченн¤ та засвоЇнн¤ тем з украњнськоњ мови та л≥тератури. ѕерш
н≥ж працювати з “«Ќ на уроках, був в≥дпов≥дно
оздоблений один з каб≥нет≥в школи,
налагоджен≥ звТ¤зки з ф≥льмотекою та к≥нотеатрами
м≥ста ѕолтави.
≤
робота розпочалас¤. ƒ≥ти з зац≥кавленн¤м
читають тв≥р, щоб пот≥м висловити своњ
думки в≥дносно вт≥ленн¤ його на екран≥.
јдже, досить часто режисерська постановка
того чи ≥ншого твору суттЇво в≥др≥зн¤Їтьс¤
в≥д авторського замислу. ќтож шл¤хом з≥ставленн¤,
пор≥вн¤нн¤, анал≥зу, обговоренн¤ учн≥
висловлюють своњ думки та м≥ркуванн¤,
робл¤ть власн≥ висновки. ј ск≥льки ц≥кавих
факт≥в з житт¤ та творчост≥ того чи ≥ншого
письменника ми д≥знаЇмос¤ з к≥ноф≥льм≥в, що
не висв≥тлюютьс¤ в шк≥льних п≥дручниках.
¬се це даЇ можлив≥сть учн¤м глибше та зм≥стовн≥ше
знати програмовий матер≥ал.
÷≥каво
було спостер≥гати, ¤к учн≥ 5 класу при
вивченн≥ теоретичного матер≥алу, а саме:
засоби виразного читанн¤, могли ч≥тко дати
в≥дпов≥дь, що таке лог≥чний наголос, пауза,
≥нтонац≥¤, темп читанн¤, але на практиц≥ не
у вс≥х це вдавалос¤. ≤ ось за допомогою
програвача були прослухан≥ у виконанн≥
автор≥в ≥ прозов≥, ≥ в≥ршован≥ твори, де з
великою майстерн≥стю ≥ досконал≥стю
витриман≥ були вс≥ засоби виразного
читанн¤. ≤ учн≥ на слух зразу вловили, що в≥д
них вимагалос¤. ≤ на наступний урок ми мали
вже своњх Умаленьких актор≥вФ.
”
старших класах запланован≥ уроки розвитку
звТ¤зного мовленн¤ за темою: У онспектуванн¤,
сприйн¤тих на слух, критичних статейФ. Ѕез
програвача тут н≥¤к не об≥йтис¤. ј х≥ба не
були написан≥ ц≥ р¤дки в той час, коли з магн≥тофона
одна за одною лилис¤ чудов≥ мелод≥њ наших
видатних композитор≥в. У оли ще в природ≥
буваЇ такий спок≥й, ¤к у ц≥ зимов≥ ранки?
¬она спить, н≥би мертва цар≥вна, прекрасна,
величава, чекаЇ, коли њњ розбудить ласкавий
подих весн¤ного в≥тру-царевича. ’очетьс¤
см≥¤тис¤, коли раптом на тебе посип-л¤тьс¤
др≥бненьк≥ сн≥жинки з г≥лок дерев, спок≥й
¤ких потурбували пташкиФ.
Ќа
уроках украњнськоњ мови доц≥льно
використовувати д≥апроектор. «а рахунок
нього подаЇтьс¤ обТЇмн≥ший матер≥ал,
даютьс¤ р≥зн≥ види вправ, алгоритми,
нагл¤дно використовуютьс¤ приклади. ј це
все економить час ≥ вчител¤, ≥ учн¤.
ќтже,
використанн¤ техн≥чних засоб≥в навчанн¤ на
уроках украњнськоњ мови та л≥тератури, ¤
вважаю, доц≥льним та ефективним засобом
навчанн¤.
|